چرا نورپردازی میکنیم؟

چرا نورپردازی میکنیم؟

چرا نورپردازی میکنیم؟نورپردازی برای روشن کردن سوژه نیست. بلکه برای تاکید بر سطوح، شکل و جنس سوژه و حتی کم جلوه دادن آن است. ما می توانیم با ایجاد سایه روشن، آثاری افسون کننده، زیبا و یا رویایی خلك کنیم. می توانیم با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه توجه بیننده را به نقاط خاصی جلب کنیم.

میتوانیم نماطی را برجسته و چشم گیر و نماط دیگر را بی اهمیت و سرخورده نشان دهیم. میتوانیم کوتاه را بلند و بلند را کوتاه کنیم. چاق را لاغر و لاغر را چاق فربه نشان دهیم. به طور کلی می توانیم ظاهر سوژه را به طور کلی تغییر دهیم. آیا نمی دانید

مهمترین مطلب در عکاسی نورپردازی است پس با ما همراه باشید !

رنگها:

قبل از هر چیز در مورد اجسامی که می خواهیم عکس بگیریم صحبت می کنیم.سوژه هایی که مورد نظر شماست خارج از دنیای رنگها نیستند و ترکیب رنگها در کنار هم، عکس را پر از زیبایی و جذابیت میکند.ولی بحث ما ترکیب نیست و خود رنگ جهت نورپردازی
برایمان مهم است.

به نظر شما رنگ سوژه چقدر در نورپردازی تاثیر گذار است؟ آیا می توان برای رنگهای متفاوت شرایط یکسان در نظر گرفت؟جواب منفیست دوستان .

شما نمی توانید برای یک گربه سیاه و یک خرگوش سفید یک شرایط را در نظر بگیرید.زیرا تصویر یا بسیار روشن خواهد شد و یا بسیار تیره و یا خاکستری.پس ما نیازمند به پدیده نورسنجی هستیم و سپس نورپردازی . وقتی بتوانیم نور را خوب و به جا بتابانیم سفیدیها به معنای واقعی سفیدند و سیاهیها همیشه و درست سیاهند و اجسام رنگی رنگ طبیعی خود را دارند و حتی خاکستری نخواهند بود.سیستم داخلی دوربین سعی می کند با طیف 18 درصد نورسنجی کند که نتیجه عکسی تیره و خاکستریست.

برای حل مشکل باید دیافراگم را تغییر دهیم .یعنی بعد از نورسنجی برای اجسام سفید و منعکس کننده دیافراگم را یک گام بازتر و برای اجسام
مشکی و جذب کننده دیافراگم را یک گام بیشتر ببندیم تا عکسهای ما در نورپردازی موجب مشکل نشوند.این روشی است برای تمام روشهای
نورپردازی..

سایه ها:

چرا عکسهای ما با عکسهای عکاسان حرفه ای تفاوت دارد؟وقتی تمام لوازم نور پردازی را در اختیار داریم، چرا عکسهای ما با عکسهایی که در نت یا مجله مشاهده می کنیم، فرق دارد؟ آیا این عکسها ادیت شدند؟

به راستی نه دوستان ، تنها تفاوت شما و عکاسان حرفه ای استفاده بهینه از نور است. نور خالق سایه هاست و سایه ها رمز زیبایی تصویر
هستند و تصویر نتیجه خلاقیت، شناخت و علم عکاس می باشد.سایه ها به شدت به فضای حسی نور پردازی کمک میکند.در اینجا به دونوع سایه بسنده می کنیم.

سایه پیوسته (Shadow attached )و سایه افکنده.(shadow cast) در اتاق آتلیه وقتی سوژه روبروی نور است، بخشی از آن در
تاریکی قرار میگیرد و سایه پیوسته ایجاد میکند و وقتی  سوژه بین نور و دوربین قرار میگیرد، یعنی وقتی نور اصلی از پشت سوژه یا با زاویه بازتری تابیده می شود سایه افکنده ایجاد شده است.شناخت این دو روش به راحتی کمکی خواهد بود برای روشهای نورپردازی که
در آینده لرار است صحبت کنیم.

 

 

 

کیفیت:

کیفیت در نورپردازی به دو نوع سخت و نرم تقسیم می شود.وقتی نور سخت و نرم را بشناسیم در واقع کیفیت نورپردازی خود را بالابرده ایم.در نور سخت از نور شدیدتری استفاده می کنیم. در این حالت سایه های ایجاد شده کاملا مشخص و تند هستند و بافتها و کناره های تیزتری ایجاد می شود. در نور نرم، نورها به وسیله تجهیزاتی  پخش شده و شدت نور نرم و مالیمتر است و تضاد بین نور و سایه لطیف و ملایم است.

 

 

 

 

 

 

جهت:

جهت به مسیری اشاره می کند که نور را به سوژه می تابانیم.شناخت جهت ها نیاز مبرم نورپردازی است.